Niet boos maar machteloos

Niet boos maar machteloos

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
De moord op Pim Fortuyn op 6 mei 2002 bracht het land in shock. Diezelfde avond stond een woedende menigte aan de poorten van de Tweede Kamer te rammelen. Maar het enorme electorale succes van Fortuyn en zijn partij LPF had nog een veel grotere impact. Het heette al snel ‘de opstand’ en ‘de revolte’. Wat was hier aan de hand? Was dit Nederland?

Het was op dat moment, nu twintig jaar geleden, dat het beeld van de ‘boze burgers’ werd geboren. De analyses en onderzoeken kwamen onmiddellijk op gang en zijn sindsdien niet meer gestopt. Wie zijn deze burgers en wat willen ze? De vrees kroop onder de huid en die is nog altijd niet weg. Als de slogan ‘de Puinhopen van Paars’ een revolte op gang kon brengen, kan ‘de Rotzooi van Rutte’ dat dan ook?

In dit boekje analyseren journalisten Jelle van der Meer en Marcel Ham de wetenschappelijke onderzoeken naar de boze burger in de afgelopen decennia. Is de burger wel boos? Wat zit hem werkelijk dwars? En wat moeten politici en bestuurders hiermee?

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Uitgeverij Van Gennep
28 juni 2022
28 juni 2022

Reacties op: Niet boos maar machteloos