Niets ontgaat ons

Niets ontgaat ons

Rank 13 Gelezen 432 Aan het lezen 23 Wil ik lezen 506 Favoriet 33 Recensies 22
Literatuur & Romans Artikelen 6 Lijsten 9 Spots 9 Hebban 1000 526   Topics 0

Niets ontgaat ons van Janke Reitsma is een overrompelend gezinsdrama dat zich afspeelt aan de waddenkust. Koen leidt samen met zijn ouders een geïsoleerd bestaan. Als zijn moeder zwanger raakt en met haar medicijnen stopt, keren haar psychische klachten terug. Aukje wordt geboren met een ernstige chromosoomafwijking, waardoor ze niet lang te leven heeft. Terwijl zijn vader op de achtergrond raakt, besluit Koen de zorg voor zijn zusje op zich te nemen. Een verantwoordelijkheid die zo ver voert dat hij besluit Aukje naar het wad te brengen, de plek die hij als het paradijs op aarde beschouwt en waarvan hij vindt dat ze die één keer moet zien.

Een evenzeer beklemmende als bevrijdende roman over een ontwricht gezin tegen het decor van het verraderlijk mooie Waddengebied. Een verhaal dat vragen stelt over hoe wij denken over leven en dood.

Mozaiek
26 oktober 2021
19 augustus 2021

AstridWS Hebban Recensent

Alles ontgaat iedereen

door: AstridWS 5 reacties 7 likes ebook

'Ik sloot mijn moeder op in haar slaapkamer.’

Met deze zin opent Janke Reitsma haar debuutroman Niets ontgaat ons. Als dat geen binnenkomer is. Net als haar eerste zin, is het hele boek een sterke start van Reitsma in de literaire wereld. De auteur combineert hierin op prachtige wijze de zware...

Reacties op: Niets ontgaat ons