Nietzsche als opvoeder

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Jan Keij, auteur van het veelbesproken 'De filosofie van Emmanuel Levinas - in haar samenhang verklaard voor iedereen', heeft zich deze keer ten doel gesteld om het werk van Friedrich Nietzsche voor iedereen te verklaren. Sterker nog: hij brengt zijn verklaring, zij het ook met enige ironie, als een soort 'zelfhulpboek', een handleiding tot levenskunst in het voetspoor van Nietzsche, maar in zekere zin ook met de nodige afstand tot hem (volgens diens eigen adagium: 'wie niet denkt zoals ik, die volge mij'). Temidden van de nog steeds niet aflatende stroom van publicaties over 'de filosoof met de hamer' vormt dit boek zeker een unicum. Het biedt niet alleen een integrale en inzichtelijke uitleg van Nietzsches filosofie, maar nodigt de lezer ook expliciet uit om deze filosofie onmiddellijk op zichzelf te betrekken, zonder die simpelweg ten voorbeeld te nemen. Je eigen weg gaan, nog beter en steviger op eigen benen staan, dat is de boodschap van dit boek (en van Nietzsche). Een prikkelende, eigenzinnige én direct op de praktijk van het leven betrokken interpretatie van het werk van Nietzsche, op de manier zoals alleen Keij dat kan. Daarbij glashelder, lichtvoetig en met veel humor geschreven.

01 januari 2011
10 november 2020