51tUvRjSPL._SX316_BO1,204,203,200_

Nieuwe zakelijkheid

Rank 2744 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Spots 1   Topics 0

Deze vlot en toegankelijk geschreven monografie van de Tilburgse hoogleraar in de theorie en de geschiedenis van de literatuur Jaap Goedegebuure diept één aspect uit van de monografie 'Van realisme naar zakelijkheid. Proza-opvattingen tussen 1916-1932' (1982) van Hans Anten, namelijk de stroming in de beeldende kunst en de literatuur van de jaren 1923-1935 die 'Nieuwe Zakelijkheid' wordt genoemd. De schrijvers en schilders van deze richting streefden een zo getrouw en objectief mogelijke weergave van de eigentijdse werkelijkheid na. Zij legden daarbij onder meer de nadruk op de technische ontwikkelingen, op sport en op de moderne massamedia. De gebruikte thema's in het werk van deze schrijvers en schilders en de achterliggende theoretische opvattingen worden door Goedegebuure kritisch getoetst, en bovendien worden deze interdiscplinair in hun internationale context bezien. Het boekje is daardoor een uitstekende algemene introductie in deze problematiek.

Kunst & Cultuur
Koninklijke Brill N.V.