Nieuwsgierigheid is mijn bedrijf

Rank 8867 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
‘Nieuwsgierigheid is mijn bedrijf’ behoort het devies van de historicus te zijn, schreef boekwetenschapper en bibliothecaris Herman de la Fontaine Verwey. Ruim veertig jaar volgde Otto S. Lankhorst dit devies, als bibliograaf, wetenschapper en collectiebeheerder. Zijn boekhistorische nieuwsgierigheid bracht hem onder meer tot onderzoek naar Nederlandse collecties in het buitenland, naar de geschiedenis van de katholieke pers, naar de verhouding tussen het Franse en het Nederlandse boekenbedrijf en naar de collecties van kloosterbibliotheken. Hij verschafte zich toegang tot de praktijk van het maken van boeken, het dagelijks leven in kloosters, en het wel en wee van een Nederlands gezin in het Russische rijk. Daarvan deed hij verslag in meer dan 140 verspreide publicaties. Een kenmerkend deel is bij elkaar gebracht in deze bundel, die verschijnt ter gelegenheid van Otto’s pensionering. Zijn opgebouwde kennis leidde tot bijzondere vondsten, die wijdere verspreiding verdienen. De artikelen zijn geselecteerd op hun blijvende waarde voor de cultuurgeschiedenis, de boekwetenschap, kloostercollecties en hun onderlinge verbanden. Zo worden zijn wetenschappelijke inzichten toegankelijk voor vakgenoten en voor een breed publiek.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Valkhof Pers
20 november 2020
20 november 2020

Reacties op: Nieuwsgierigheid is mijn bedrijf