Notre-Dame

Notre-Dame

Een indrukwekkend portret van een iconisch gebouw precies één jaar na de verwoestende brand

Wereldwijd werden foto’s gedeeld en richtten mensen hun steunbetuigingen aan de Fransen terwijl ‘hun’ Notre-Dame in vlammen opging. Maar waarom raakte specifiek deze brand zoveel mensen? Wat maakt ‘Onze Dame van Parijs’ tot de ziel van een land en een symbool van menselijke prestaties? Wat maakt dat een bouwwerk uit de twaalfde eeuw nog altijd zoveel mensen kan ontroeren?

Agnès Poirier dook in de geschiedenis van de Notre-Dame, op zoek naar antwoorden. Ze begint haar zoektocht bij het leggen van de eerste steen in 1163 en verdiept zich in de bekering van Hendrik IV tot het katholicisme en de kroning van Napoleon. Ze neemt de lezer mee naar de negentiendeeeuwse campagne van Victor Hugo om de kathedraal te behouden, naar Baron Haussmanns stadshervormingen waarbij ruimte rondom de kathedraal werd vrijgemaakt en de bevrijding in 1944. Daarnaast gaat ze dieper in op de wereldberoemde film uit de jaren ’50 over de klokkenluider die de kathedraal ook bij een jong publiek onder de aandacht bracht, de staatsbegrafenis van Charles de Gaulle, om tot slot weer uit te komen bij onze eigen tijd.

De meningen over de wederopbouw van de Notre-Dame zijn flink verdeeld. Een heuse culturele oorlog ligt in het verschiet met de karakteristieke kathedraal als slagveld.

Spectrum
02 april 2020