Observaties van de korpsantropoloog

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Waarde(n)vol kijken leidt tot waardevol handelen!

Voor velen staat het vakgebied van de antropologie vooral bekend als de studie over verre volkeren, samenlevingen op tropische eilanden of in oerwouden. Zakelijk gezien wordt het vaak omschreven als een waardeloze studie. Wat een misvatting! Het handelen van mensen, de ontwikkelingen van groepen of teams; dat is de echte kern van de antropologie. Hoe handelen we vanuit waarden, welke normen horen daarbij en welke symbolen worden daarbij gebruikt? Vanuit dat perspectief kunnen we ook onze Nederlandse samenleving observeren, met vele verschillende individuen handelend in diverse groepsverbanden. De antropoloog kijkt naar de waarden die leiden tot het handelen van mensen en groepen en vraagt zich ook af of die met elkaar in botsing kunnen komen. Met die bril kijken geeft een waarde(n)volle inkijk op basis waarvan waardevolle interventies kunnen plaatsvinden. Dat is voor mij als burgemeester én als antropoloog het grote belang van de antropologie.

In dit boek gaat Janine Janssen in op de vraag wat de antropologie voor de politie kan betekenen en hoe ideeën uit die wetenschap aangewend kunnen worden in het onderzoek voor, met en bij de politie. Na het lezen zult u de conclusie delen: antropologie is waardevol! Jack Mikkers, antropoloog én burgemeester van ’s-Hertogenbosch

Boom uitgevers Den Haag
01 januari 2020

Reacties op: Observaties van de korpsantropoloog