Ode aan de verwondering

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 0

'Er zijn slechts twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is.' Aan het woord: Albert Einstein. Hoewel hij als fysicus een exacte wetenschap uitoefende, had hij een bijzondere fascinatie voor kunstenaars die de wereld bekeken met de nieuwsgierige blik van een kind.

Volgens Caroline Pauwels is die fascinatie van Einstein niet toevallig: verwondering ligt aan de basis van wetenschap. In haar essay voor de reeks 'Karakters' onderzoekt ze de verhouding tussen kunst en wetenschap. Vroeger waren de twee onlosmakelijk verbonden: voor Griekse filosofen begon kennis bij verwondering, en zonder kennis van de wiskunde, de optica en het perspectief was bijvoorbeeld de middeleeuwse schilderkunst niet mogelijk. Op overtuigende wijze brengt Caroline Pauwels die vergeten link opnieuw in herinnering.

'Karakters' is een initiatief van Studium Generale, HoGent, Academia Press, KAAP en Theater aan Zee.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Academia Press
04 januari 2020
28 juli 2021

Reacties op: Ode aan de verwondering