Odilia

Over Odilia van Oldenbarnevelt (1556- 1628) is maar weinig bekend. Er zijn wat overervingsakten, een scheidingsakte en er zijn inboedelbeschrijvingen. We weten dat zij in 1591 in het huwelijk trad met Gerrit Gerritsz. van Raetsvelt, een huwelijk dat kinderloos bleef.
Hebzucht is nog geen ideologie geworden, maar is er met de toenemende handelsbelangen hard naar op weg. De kwestie speelt of de mens over vrije wil beschikt of niet, maar brandender is de vraag of de Oorlog goed is voor de welvaart. Of niet?
Het Bestand brengt geen vrede.
Odilia probeert de vrede in zichzelf te vinden. Na de executie van haar broer Johan geeft zij zich eerst over aan wraakgevoel, dan aan koude woede. In haar wanhoop vertrekt zij naar Den Haag waar zij door haar bloedverwanten niet met warmte wordt ontvangen.
Heeft zij zich in haar liefde voor Johan teveel een ideaalbeeld van hem gevormd. Ze is niet langer het kleine meisje dat bewonderend wandelde in de straten van Amersfoort met hem Hoe valt zijn geschil met Prins Maurits van Oranje te verklaren?
Reizen is in die dagen niet zonder gevaar.

Is Odilia het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Odilia