Olympiers in Flanders fields

Olympiers in Flanders field. 978.90.4961.116.3

Beschrijving
Kenneth Powell, Ronald Harcourt Sanderson, Alex Decoteau, Hanns Braun, James Duffy, ... Tijdens de Olympische Spelen van 1908 en 1912 streden deze sportidolen van hun generatie op het sportveld. En toen weerklonk het startschot van de Eerste Wereldoorlog. Velen van hen haalden de eindmeet in 1918 niet.

Dit boek, doorspekt met foto's van Francis Vanhee, vertelt het levensverhaal van 16 van deze topatleten. Van ruiter tot roeier, van schutter tot schermer: de boeiende terugblik op hun sportieve carrière staat in schril contrast met de sobere beschrijving van hun ervaringen en hun dood op de Vlaamse slagvelden.

Auteurs Herwig Reynaert en Bart Vangrysperre slaan een brug met het nu en laten eveneens Belgische Olympiërs aan het woord.

Els Callens, Dirk Crois, Frédérik Deburghgraeve, Nils Duerinck, Kim Gevaert, Tia Hellebaut, Karel Lismont, Gaston Roelants, Patrick Sercu, Gella Vandecaveye en Ulla Werbrouck brengen elk een persoonlijke vredesboodschap.

Verleden en heden komen zo samen in één boek. Een unieke benadering die de lezer zal doen stilstaan bij de impact en de tragiek van iedere oorlog.
"De auteurs bezorgen de lezer schitterende levensverhalen van de Olympiërs die tijdens de Eerste Wereldoorlog in Vlaamse velden sneuvelden."
Jacques Rogge, Erevoorzitter Internationaal Olympisch Comité

Lifestyle & Vrije tijd