Om het ware geloof

Om het ware geloof

De kerkgeschiedenis is een voortdurende strijd van heidenen tegen christenen, christenen tegen Joden, oudkatholieken tegen rooms-katholieken, rooms-katholieken tegen protestanten, gereformeerden tegen doopsgezinden, remonstranten tegen contraremonstranten, bevindelijk-gereformeerden tegen volkskerkelijken, Voetianen tegen Coccejanen, volkskerkelijken tegen afgescheidenen en dolerenden, en ten slotte: vrijkerkelijken tegen kerkelijken.

Al ben je zelf een gelovig mens, die kerkgeschiedenis kan toch heel abstract zijn en ver van je af staan. Dat wordt heel anders als je te zien krijgt hoe je eigen ouders en voorouders in al die kerkelijke conflicten betrokken zijn geweest. Aan welke kant stonden ze? Kon het ze veel schelen? Of waren ze juist heel overtuigd in hun standpunten? Wat is de prijs geweest die zij soms voor hun keuzes moesten maken? Wat moet je achteraf van de keuzes vinden die je (voor)ouders in hun levens hebben gemaakt?
Uitgeverij Aspekt B.V.
22 juni 2020