Onder de kerktoren

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Wat moet er worden van het Vlaamse dorp als de bakker met pensioen is, het kerkplein een parkeerterrein is geworden en niemand nog weet waar de dichtstbijzijnde bankautomaat is? En waarom moeten we ons bezighouden met dorpen in een toekomst die volgens zoveel mensen toch vooral stedelijk zal zijn? Met die vragen worstelde Jasper Van Loy, journalist en Kempenzoon. Zijn antwoord is even eigenzinnig als hoopvol: Onder de kerktoren, een pleidooi voor het moderne dorp. De deelwagen staat er voor de deur van het café, de espressobar geeft er korting aan de leiding van de Chiro en de leden van de vrouwengilde durven er te gaan cohousen. Het dorp van morgen kan groener, socialer en warmer zijn dan we ooit hadden durven te dromen in het betongrijze Vlaanderen. Het dorp kan een oplossing zijn en niet langer een probleem – maar enkel en alleen als de dorpelingen er zelf voor gaan. +

Standaard Uitgeverij NV - Algemeen & Import
01 januari 2021