Ondergronds

Ondergronds

Ondergronds van Will Hunt is een kleine geschiedenis van de verborgen werelden onder onze voeten. Al vanaf zijn jongensjaren koestert de Amerikaanse journalist en fotograaf Will Hunt een mateloze fascinatie voor de werelden die onder het aardoppervlak verscholen liggen, ondergronds. Inmiddels is hij een half leven verder en maakte hij talloze ondergrondse reizen. In Ondergronds volgen we hem op zijn spannende afdalingen – van vervallen New Yorkse metrolijnen en de groezelige catacomben van Parijs tot aboriginal-okermijnen in Australië en prehistorische spelonken in de Pyreneeën. Even meeslepend als intelligent schrijft Hunt over zijn avonturen, die hij koppelt aan inzichten uit de filosofie, antropologie, mythologie, geschiedkunde en zelfs neurowetenschap. Bovendien werpt hij een nieuw licht op een verborgen dimensie van onze planeet: zijn onpeilbare duisternis. Hiermee is Ondergronds van Will Hunt een buitengewoon origineel eerbetoon aan de diepgewortelde menselijke fascinatie voor het onzichtbare. ‘Een mooi, goed geschreven, geloofwaardig, leerzaam en avontuurlijk boek. Zoals een duiker de zee nooit kan zien zonder zich een voorstelling te maken van de wereld die onder het oppervlak schuil gaat, zo geeft Will Hunt ons een nieuwe blik op de vaste grond onder onze voeten.’ – Mathijs Deen, auteur van De wadden en Over oude wegen

‘Leest als een avonturenroman. Spannend en prachtig geschreven.’ – The Guardian

‘Als je Ondergronds uit hebt kijk je nooit meer hetzelfde naar zomaar een gat in de grond.’ – The New York Times Book Review
Ambo|Anthos
12 maart 2020