Ongesproken woorden

Ongesproken woorden

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Na het overlijden van zijn oude vader vraagt Jan, een veertiger die op een kruispunt in zijn leven staat, zich af of zijn vader wellicht een oorlogsmisdaad heeft gepleegd tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog, 1945-1949. Tijdens het leven van zijn vader heeft hij nauwelijks een woord gehoord over deze oorlog, maar in een fotoboek vindt hij aanwijzingen dat er wel degelijk iets gebeurd moet zijn wat verborgen is gehouden. Hij gaat op onderzoek uit in Nederland en Indonesië, misschien wel om zijn dode vader terecht te wijzen. Langzamerhand valt de puzzel in elkaar. Maar dan blijkt dat de werkelijkheid niet eenduidig is, verschillende perspectieven over wat er gebeurd is dienen zich aan. De vraag wie aan de goede of de foute kant stond is niet te beantwoorden. Juist het erkennen van deze verschillende perspectieven is de enige mogelijkheid om deze zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis om te slaan.
'Ongesproken woorden' is een fictief verhaal. Dennis Meyer liet zich inspireren door de geschiedenis van zijn eigen vader en door talloze andere verhalen die deze oorlog heeft voortgebracht. 'Ongesproken woorden' is zijn romandebuut.
Geschiedenis & Politiek
Brave New Books