Onrustige jeugd

Onrustige jeugd is het tweede deel van de zesdelige herinneringen van Paustovskij. Met dit van de tsarentijd tot het tijdperk van Kosvgin lopende memoriaal heeft de in 1968 overleden Paustovskij zich geschaard onder de imposantste autobiografen van onze tijd. In Onrustige jeugd beschrijft Paustovskij de gebeurtenissen aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog en deze oorlog zelf, die mede door de Russische nederlagen tot een prelude wordt van de Russische revolutie. De jonge Kostik, wegens broederdienst vrij van militaire dienst, studeert aanvankelijk nog aan de universiteit. Maar de mobilisatie en de oorlogssfeer veroorzaken bij hem een diepe persoonlijke crisis. Hij staakt zijn studie in Kiev, vertrekt naar: Moskou en werkt als arbeider, tramconducteur en visser, op de vlucht voor zichzelf. Hij meldt zich als ziekenverzorger bij het leger en maakt kennis met de verschrikkingen van het front. In deze grote paniek beleeft hij niettemin een van zijn meest intense liefdesavonturen.

Is Onrustige jeugd het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Onrustige jeugd