Onze Heerlijkheid Alckemade

De geschiedenis van de hoge heerlijkheid Alckemade gezien door de ogen van onze voorouders.
Belangrijke gebeurtenissen in onze vaderlandse geschiedenis hebben ook in Alckemade (nu onderdeel van de gemeente Kaag en Braassem) grote gevolgen gehad. De geschiedenis is een verhaal van oorlogen, godsdiensttwisten, onderdrukking, uitbuiting en geweld, en ook ons ambacht is daar niet aan ontkomen. De Bullebak kwam in vele gedaanten. Hij kwam als buitenlandse aggressor, zoals de Spanjaarden, de Fransen en de Duitsers, die dood en verderf zaaiden in onze Lage Landen. Hij kwam als uitbuiter, in de vorm van de corrupte ambachtsheren en hun schouten. Hij kwam als religieuze onderdrukker die geen genade kende voor andersdenkenden. Hij waarde ook rond in de vorm van de vele ziekten die onze voorouders geteisterd hebben. En hij bedreigde onze heerlijkheid in de vorm van de Waterwolf (het Haarlemmermeer) die tijdens stormen en
vloedgolven grote delen van het land wegvrat, en Alckemade zelfs volledig dreigde weg te spoelen. Al moet er wel bij gezegd worden dat onze voorvaderen door het ongebreideld turfsteken zelf aan deze rampspoed hebben bijgedragen.

Geschiedenis & Politiek
Nieuwe geschiedenis (1500-1870)