Onze man in Parijs

Onze man in Parijs

Rank 2011 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 2   Topics 0
Als de Duitsers in mei 1940 Nederland en Frankrijk overrompelen, sluit Jan Doornik zich met toestemming van koningin Wilhelmina direct aan bij de Vrije Fransen van generaal De Gaulle. Hij begint aan een missie in zijn tweede vaderland, als lid van de pionierende verzetsgroep Nemrod. Ze worden algauw verraden en Doorniks avontuur eindigt voor het executiepeloton. Terwijl zijn kompaan, Henri Honoré d’Estienne d’Orves, uitgroeit tot een nationale held, wordt Jan Doornik vergeten. Het duurt niet lang of niemand weet nog wie hij was en wat hij deed.
Friso Schotanus ging in Parijs op onderzoek uit en vond een man die worstelde met zichzelf en met het leven. Zijn broer bewoog zich heel wat gemakkelijker door bezet Frankrijk. Wat had hij met het verraad van de verzetsgroep te maken? Onze man in Parijs laat zien dat heldendom en vergetelheid, net zoals goed en kwaad, heel dicht bij elkaar liggen.

Literaire non-fictie algemeen
Querido Fosfor