Ooggetuigen van de bevrijding

Ooggetuigen van de bevrijding

Ooggetuigen van de bevrijding van Bram de Graaf is het verhaal over het laatste oorlogsjaar, door de ogen van tien Nederlanders. Begin september 1944 is Nederland in afwachting van de bevrijding: de geallieerden staan aan de grens en het Duitse leger lijkt te zijn ingestort. Meer dan honderdduizend Joodse landgenoten zijn gedeporteerd. Honderden burgers zijn door geallieerde ‘vergissingsbombardementen’ om het leven gekomen en duizenden verzetsmensen zijn opgepakt, van wie velen werden omgebracht. Komt er aan die terreur nu een einde? Nee. Nederland gaat acht lange, bange maanden van strijd, honger en ellende tegemoet. Een in Kamp Vught opgesloten geheim agent gaat op transport naar een Duits concentratiekamp; een Oosterbeekse puber is getuige van de bloedige Slag om Arnhem; een jongen uit Westkapelle overleeft ternauwernood drie bombardementen; een bevrijde onderduiker uit Bergen op Zoom meldt zich aan als oorlogsvrijwilliger; en een Texels meisje ziet haar eiland in een slagveld veranderen – met het einde van de oorlog in zicht. Aan de hand van tien unieke persoonlijke verhalen en nieuw ontdekte bronnen vertelt De Graaf in Ooggetuigen van de bevrijding het verhaal van onze bevrijding: van september 1944 tot mei 1945.
Geschiedenis & Politiek
Ambo|Anthos