Spion van Oranje

Het is 1941, Nederland is bezet. Een 18-jarige Nederlandse scholier fietst richting Frankrijk, de vrijheid tegemoet. Negentien maanden later arriveert hij in Engeland, waar hij wordt opgeleid tot geheim agent en de liefde van zijn leven ontmoet. Hij keert terug naar Nederland als verbindingsman tussen Londen en het verzet. In februari 1944 belandt hij in Duitse gevangenschap. De Duitsers slepen hem van kamp naar kamp. Dan ontsnapt hij.

Engelandvaarder Bram Grisnigt (1923) overleeft een torpedering, de Gestapo, concentratiekampen en een dodenmars. Om zich heen ziet hij vrienden sterven. Uit zelfbehoud laat hij na de oorlog het verleden rusten. Allen zijn grote liefde Ann weet alles.

Zeventig jaar later besluit de voormalig geheim agent aan Bram de Graaf alsnog zijn hele verhaal te vertellen, speciaal voor de jongeren van nu. Opdat ook zij niet vergeten. Zijn Grisnigts strijd en lijden en die van zijn vrienden het waar geweest? Zijn wij het waard?

Is Spion van Oranje het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Spion van Oranje