Oorlog in Gelderland

Oorlog in Gelderland

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
In 1945 waren volgens het Rode Kruis ruim 900.000 Nederlanders ‘oorlogsslachtoffer’: ze hadden vrijwel al hun bezittingen verloren. Van hen kwam een op de drie uit Gelderland. Vooral de langdurige bevrijdingsstrijd maakte deze provincie tot het zwaarst getroffen gebied van Nederland.

Oorlog in Gelderland vertelt aan de hand van tientallen locaties het verhaal van de Tweede Wereldoorlog in deze provincie: de Muur van Mussert, de strijd rond de Grebbeberg, de ontruiming van het Apeldoornsche Bos, onderduik in Aalten, Fliegerhorst Deelen, de SD-gevangenis in Apeldoorn, de bombardementen op Nijmegen en Doetinchem, de razzia van Putten, de massa-executies bij Woeste Hoeve en Varsseveld, de landingsgronden van Market Garden bij Ede, Overasselt en Groesbeek, het onder water zetten van de Betuwe, het Rijnlandoffensief, de bevrijding van Zutphen, de strijd om Hedel of de capitulatie in Hotel De Wereld in Wageningen. Het zijn plaatsen en gebeurtenissen die vaak nationale en zelfs internationale iconen van de Tweede Wereldoorlog zijn geworden.

In korte, levendige schetsen en voorzien van veel historisch beeldmateriaal verbindt Joost Rosendaal de achtergronden van de gebeurtenissen met deze plaatsen van herinnering. De lezer wordt uitgenodigd er een bezoek te brengen en de geschiedenis zelf te beleven.
Geschiedenis & Politiek
Vantilt, Uitgeverij