Op je gezondheid?

Alcohol. We gebruiken het bijna allemaal. Dat is ook niet zo verwonderlijk, aangezien het niet alleen lekker smaakt, maar ons ook een lekker gevoel geeft. Alcohol ontspant, maakt ons zelfverzekerd, optimistisch, vrolijk en sociaal soepel. Vandaar dat ruim acht van de tien Nederlanders het tot zich neemt. Toch is alcohol, na het roken van tabak, de belangrijkste vermijdbare oorzaak van sterfte ter wereld.

Maar een glaasje rode wijn is toch juist goed? aldus een wijdverbreide volkswijsheid. Helaas. De afgelopen jaren is steeds meer bekend geworden over de gevaren van alcohol, met name over de invloed ervan op het ontstaan van kanker. Daarmee is duidelijk geworden dat een gunstig gezondheidseffect allerminst bewezen is. Per saldo bestaat geen twijfel: alcohol is slecht voor de gezondheid en dat schadelijke effect begint, zoals de Gezondheidsraad heeft geconcludeerd, al vanaf een glas per dag.

Een leven zonder, of in elk geval met veel minder, alcohol lijkt misschien moeilijk, maar de kans dat u een stuk langer en gezonder zult leven, neemt aanzienlijk toe. En dat is toch ook wat waard.

Recensies (2)

Meer recensies

Is Op je gezondheid? het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Op je gezondheid?