Op weg met de Bhagavad Gita deel 1

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Op weg met de Bhagavad Gita – Mansukh Patel, Chris Barrington, Savitri MacCuish, John Jones

Op weg met de Bhagavad Gita bevat de essentie van alles wat we moeten weten om onze ware aard en ons levensdoel te ontdekken. In de inspirerende toelichting worden de geheimen die naar uiteindelijke vrijheid leiden één voor één onthuld. Oorspronkelijke inzichten worden afgewisseld met heldere instructies. Zo kunnen we deze oude wijsheid op verrassende wijze praktisch toepassen in ons dagelijks leven. De Gita is een bijzondere reisgenoot.

Opzet van de twee boeken

Deel 1: De essentie van de reis.

In dit deel wordt de handeling van de Bhagavad Gita verteld door middel van verhalen. Mansukh Patel neemt ons mee naar de binnenwereld van Arjuna en Krishna, en maakt het zo mogelijk dat wij ons ten diepste verbinden met de hoofdrolspelers uit dit verhaal. Op die manier kunnen we ons de lessen die de Gita te bieden heeft gemakkelijker eigen maken.

Arjuna knipperde met zijn ogen tegen het verblindende zonlicht en probeerde de gold van vermoeidheid die dreigde hem te overspoelen, van zich af te schudden. Zoveel informatie, zoveel dingen die hij moest begrijpen. Hij slaakte een diepe zucht, terwijl hij zocht naar een extra energiebron waaruit hij kracht kon putten. Hij keek op naar Krishna en zei: “Weet je, als je mij slechts één duidelijke manier van handelen had geleerd, had ik het een stuk gemakkelijker gevonden. Maar enerzijds geef je het advies afstand te doen van het handelen, en anderzijds loof je de hoogste wijsheid van het onzelfzuchtig handelen. Kun je me daarom nog één keer duidelijk uitleggen welke van de twee het beste is?”

Krishna was verheugd en tevens verwonderd door Arjuna’s opmerkingen. Hij trok slechts zijn wenkbrauwen op en glimlachte. “Het pad dat je mij laat zien moet toch recht en gemakkelijk te volgen zijn?” voegde Arjuna er snel aan toe. Krishna knikte wijs. “Zoals je zegt, Arjuna”, zei Hij liefdevol. “Luister, ik zal het je duidelijk uitleggen.”

(Uit: De essentie van de reis, hoofdstuk 5, Vrijheid door handelen)
Stichting Dru Netherlands