Op zoek naar Karadzic

Op zoek naar Karadzic

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 0
Na de aanhouding van Radovan Karadzic in 2008 interviewt journalist Zvezdana Vukojevic zijn vrouw en dochter. Over Srebrenica willen zij niet praten. ‘Laat mijn vader de waarheid over Srebrenica vertellen,’ zegt zijn dochter Sonja Karadzic-Jovicevic. Niet veel later laat Karadzic haar in eigen persoon, telefonisch weten de reportage te hebben gewaardeerd. Het betekent voor Vukojevic het startschot van een zoektocht naar de man achter de oorlogsmisdadiger.

In afwachting van een groot interview zoekt Vukojevic oude vrienden, medestudenten van vroeger, collega’s, familie, bodyguards, vijanden en patiënten van zowel Karadzic als zijn wonderdokter alter ego Dr. Dragan Dabic op. Ook spreekt ze met zijn advocaten, oorlogsverslaggevers, massagrafonderzoekers, Dutchbatters en de oud-hoofdaanklager van het Joegoslavië-Tribunaal, Carla del Ponte om zo inzicht te krijgen in de drijfveren van de van oorlogsmisdaden verdachte oud-leider van de Bosnische Serviërs. Zal Karadzic aan het einde van zijn proces de balans durven opmaken over zijn leven? Is hij in staat tot zelfreflectie in dat laatste interview voor de rechters hun oordeel vellen?
Nieuw Amsterdam
01 oktober 2019
9789046815106 , 9789046819623 , 9789046826089 , 9789046826096

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Anna van Klinken
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 9,99