Opstand van de Georgiërs op Texel

Opstand van de Georgiërs op Texel

Rank 5693 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Texel: het laatste slagveld van Nederland

Texel leek de oorlogsjaren vrij rustig te zijn doorgekomen. Gevechten hadden zich vooral elders, op het vasteland, afgespeeld. Maar de maanden april en mei van 1945 zouden te boek komen te staan als de bloedigste oorlogsmaanden in de geschiedenis van het eiland.

In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog, toen de overwinning op nazi-Duitsland onafwendbaar leek, kwam een kleine groep Georgische krijgsgevangenen in opstand. Er volgde een intens bloedige strijd die weken duurde, zelfs tot na de officiële capitulatie van Duitsland. Slechts 200 Georgiërs overleefden deze slag, die het leven kostte aan bijna 1500 mensen, waaronder 120 Texelaars.

In Opstand van de Georgiërs op Texel schetst Eric Lee een fascinerend beeld van een van de laatste slagvelden van de Tweede Wereldoorlog in Europa. Hij laat bovendien zien wat ten grondslag lag aan 'de keuze' van Sovjet Georgische soldaten om het Duitse uniform te dragen en hoe zij op het rustige Waddeneiland terechtkwamen.
Geschiedenis & Politiek
Karakter Uitgevers B.V.