Oranjehotel in verzet

Oranjehotel in verzet

Als er onrecht gebeurt, kun je niet op je handen blijven zitten. Dat was tijdens de Tweede Wereldoorlog het motto van verzetsmensen. Velen van hen werden echter opgepakt en vastgezet in het Oranjehotel, zoals de gevangenis in Scheveningen in die tijd werd genoemd. Maar ook vanuit hun cel blijven zij strijden tegen onrecht, in woord en daad.
In deze zevendelige geluidsdocumentaire hoort u hoe dat in z'n werk ging, binnen en buiten de cel. Met de verhalen van Titus Brandsma, Mom Wellenstein, Piet Wapperom, Betty van Trotsenburg, Josef Klingen, Jan Eusman, Hélène Berman-Cohen en Bertie Icke-Hennipman.
De cd bevat tevens tien verloren gewaande liedjes van de Haagse cabaretier Peter Siers. Hij trad voor en tijdens de oorlog op met liedjes waarin hij de bezetter en de schijnheiligheid van sommige Nederlanders hekelde. Hij heeft vermoedelijk om die reden in 1943 zes maanden doorgebracht in cel 502 van het Oranjehotel. Maar ook daar bleef hij vinnige liedjes schrijven.
Deze luisterdocumentaire is gemaakt met steun van de Eva Tas Foundation. Alle onderdelen zijn in mp3-formaat. Totale luisterduur bijna 6 uur. www.luisterdoc.nl
Luisterdoc
28 november 2019