Over bergen heen

Gelezen 303 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 123 Favoriet 22 Recensies 12
Literatuur & Romans Artikelen 1 Spots 7 Top25's 8   Topics 0

Nu verfilmd met Idris Elba en Kate Winslet als 'The Mountain Between Us': het prachtige overlevingsverhaal 'Over bergen heen' van Charles Martin.

In een stormachtige nacht stranden twee mensen op een vliegveld. Hij wil zo snel mogelijk terug vanwege zijn werk en zij staat op het punt te trouwen. Samen besluiten ze een chartervliegtuig te huren. Maar als de piloot een hartaanval krijgt, storten chirurg Ben en schrijfster Ashley midden in de hoge Rocky Mountains neer. Ashley raakt door de crash zwaargewond aan haar been. Ben komt er met een paar gekneusde ribben goed van af. Maar hulp blijft uit. Kunnen ze de lage temperaturen en sneeuw overleven?

Het is het begin van een onmogelijke tocht door de bergen, met pijn, onbeschrijflijke kou en zonder eten of drinken. Gedreven door overlevingsdrang, schuldgevoel en de liefde voor zijn vrouw is Ben in staat onmogelijke krachtsinspanningen te leveren. De kracht om het verdriet te uiten dat hij met zich meedraagt, ontbreekt hem echter. Als Ashley hoort hoe hij een boodschap voor zijn vrouw inspreekt op een recorder, begint ze te twijfelen aan haar eigen liefdesverhaal en realiseert ze zich dat Ben de man is van wie ze echt houdt.
Charles Martins werk is in meer dan 17 talen vertaald. Hij schreef onder andere 'Ver van huis', 'Vrij als water' en 'Zonder script'.

Roelof Posthuma
Thaleia