Over normaliteit en andere afwijkingen

Gelezen 19 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 27 Favoriet 1 Recensies 2
Spots 2   Topics 0
Zodra er een 'verwarde man' in het nieuws opduikt staat er een leger aan journalisten en deskundigen klaar om hem psychologisch te duiden. Maar gaat het de tv-psychologen en -psychiaters eigenlijk om de verwarde, of om de 'gewone man'? Ik ben toch niet gek?! Waar komt de angst voor het abnormale en irrationele vandaan? Vrezen we de ander, of worden we onzeker over hoe normaal we zelf eigenlijk zijn?In Geschiedenis van de waanzin (1961) wijst de Franse filosoof Michel Foucault de zeventiende en achttiende eeuw aan als het begin van de systematische bestudering van de waanzin. Het denken over de mens wordt een denken in termen van aandoeningen. Steeds meer gedrag krijgt een pathologisch etiket. Want zodra gekte een naam heeft, is het weer gewoon.
Paul Verhaeghe meent dat we ons niet gek moeten laten maken door deze pathologiserende trend en herschrijft onze geschiedenis van de waanzin.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Prometheus
30 december 2019
03 december 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Wat is eigenlijk normaal?

door: Jeanette

Een klein en taai boekje. Althans, voor de leek. Over normaliteit en andere afwijkingen leest niet zomaar even weg. De 110 pagina's staan vol met stellingen, verwijzingen en begrippen die in de psychoanalyse wellicht heel normaal zijn, maar die de doorsnee lezer vaak weinig zeggen. Het is daardoor...

Reacties op: Over normaliteit en andere afwijkingen