Pessimisme is voor losers

Pessimisme is voor losers

Rank 6027 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 0

De grote bedrijven boeken recordwinsten en de inkomens aan de top zijn vaak extreem. Aan de onderkant daarentegen neemt de koopkracht nauwelijks toe en groeit de onvrede. Het kortetermijndenken lijkt te regeren, terwijl grote problemen onopgelost blijven, het klimaat en de bestaansonzekerheid voorop. Hoe dat tij te keren? In een spannende briefwisseling discussiëren twee maatschappelijke sleutelfiguren in Nederland over urgente oplossingen. Kees van Lede speelde decennialang een hoofdrol in het internationale deel van het Nederlandse bedrijfsleven. De dertig jaar jongere Joris Luyendijk, die zich als schrijver en journalist regelmatig kritisch uitliet over overheid, media en bankwezen, dient hem van repliek. Zij stellen de cruciale vraag: zijn nu niet de liberalen aan de beurt om een stap terug te doen? Scherpzinnige brieven over het bedrijfsleven, de bonusgekte, Brexit en de media, over macht, moraal en nieuwe wegen naar een eerlijker samenleving. Pessimisme is voor losers is een bij vlagen verontrustend, maar ten slotte toch optimistisch boek, waarin de ervaringen en visies van Van Lede en Luyendijk elkaar aanvullen en de lezer inspireren. Kees van Lede (1942) was onder meer bestuursvoorzitter van chemieconcern AkzoNobel, voorzitter van het werkgeversverbond VNO en president-commissaris van De Nederlandsche Bank. Joris Luyendijk (1971) is auteur van onder andere Een goede man slaat soms zijn vrouw, Dit kan niet waar zijn en Het zijn net mensen, de laatste twee zijn beide bekroond met de NS Publieksprijs.

Mens & Maatschappij
Balans, Uitgeverij