Petite

Gelezen 79 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 118 Favoriet 5 Recensies 2
Literatuur & Romans Spots 1 Top25's 1   Topics 0

Petite van Edward Carey is een van de origineelste historische romans van het jaar, over het leven van Madame Tussaud. Getipt door Margaret Atwood.

In 1761 wordt in de Elzas een klein, onooglijk meisje geboren: Marie Grosholtz. De zonderlinge Zwitserse anatoom dr. Curtius neemt haar onder zijn hoede en brengt haar de beginselen van het werken met was bij. Door omstandigheden komen de twee terecht in de onderbuik van Parijs, waar ze hun bijzondere creaties voor het eerst tentoonstellen in een wassenbeeldenmuseum. De Franse Revolutie staat voor de deur, maar dat weerhoudt de nieuwsgierige menigte er niet van de beroemde en beruchte Franse koppen van dichtbij te komen bekijken. De wereld van was blijkt een gouden toekomst te hebben.

Van de goot in prerevolutionair Parijs tot aan het hof van Versailles; van Edward Carey vertelt het onvergetelijke levensverhaal van een wonderlijk, klein meisje voor wie niemand een stuiver gaf maar dat uitgroeide tot de beroemdste vrouw die de wereld in beelden wist te vangen.

stond op de longlists van o.a. de RSL Ondaatje Prize 2019, de Walter Scott Prize voor historische fictie 2019 (eerder gewonnen door o.a. Hilary Mantel) en de Rathbones Folio Prize 2019 (eerder gewonnen door o.a. Hisham Matar en George Saunders). Tevens kwam de titel voor op de eindejaarslijsten van The Times, BookPage en BookBrowse.

Karina van Santen
Ambo|Anthos
12 november 2019
30 oktober 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Helena van Dijk Hebban Recensent

Een grote kleine vrouw

door: Helena van Dijk 2 likes

Vijftien jaar heeft Edward Carey (1970) erover gedaan om Petite te schrijven, zijn zesde boek, maar zijn eerste boek dat in het Nederlands vertaald is (vertaling door Karina van Santen). Het is een opvallend boek vanwege de vele illustraties die allemaal door Carey zelf gemaakt zijn en die ook echt...

Reacties op: Petite