Planetenjagers

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 1 Recensies 1
Zijn wij alleen in het heelal? Die vraag houdt ons al duizenden jaren bezig. Het zoeken naar een antwoord werd lange tijd overgelaten aan de verbeeldingskracht van filosofen, dorpsgekken en sciencefictionauteurs. De afgelopen twintig jaar is daar verandering in gekomen met de ontdekking van planeten rond andere sterren dan de zon. De zoektocht naar buitenaards leven staat nu in het middelpunt van de belangstelling. Sterrenkundigen aan de beste universiteiten ter wereld beweren met droge ogen dat ze binnen een paar jaar een tweede Aarde zullen vinden.
Eens werden de planetenjagers beschimpt als zoekers naar 'kleine groene mannetjes'. Nu leiden ze een van de meest bloeiende vakgebieden in de wetenschap. Allen komen aan het woord. Een sterrenkundige die een planeet ontdekte met een zelfgemaakte telescoop vanaf een parkeerplaats. Een koppige ingenieur die vijfentwintig jaar lang afgewezen werd. Een depressieve student die uitgroeide tot de meest succesvolle planetenjager ter wereld.
Ze begonnen als obscure dromers. Nu staan ze in de schijnwerpers. Misschien zullen ze de kleine groene mannetjes nooit vinden, maar de jacht staat garant voor spectaculaire verhalen.

Sterrenkundige Lucas Ellerbroek (1984) was als kind al gefascineerd door planeten. Tijdens zijn promotie volgde hij van dichtbij de jacht op aliens met stijgende verbazing. In Planetenjagers beschrijft hij de geboorte van een nieuw vakgebied en de menselijke worstelingen die daarmee gepaard gaan. Ellerbroek is reeds bekend van De Wereld Leert Door en TEDx. Hij schrijft voor de wetenschapspagina van nrc Handelsblad en was tevens organisator en presentator van Nerd Nite.

'Duizenden planeten die op de Aarde lijken liggen, op honderden lichtjaren afstand, op ontdekking te wachten. Dit spannende avontuur is nu in een nieuwe en belangrijke fase terechtgekomen, kleurrijk in dit boek beschreven.'
Prof. dr. Gerard 't Hooft, Nobelprijswinnaar Natuurkunde, hoogleraar theoretische natuurkunde (UU) en auteur van o.a. De bouwstenen van de schepping

'Een meeslepend avontuur vol verrassende details dat laat zien waarom sterrenkundig onderzoek zo fascinerend is.'
Prof. dr. Robbert Dijkgraaf, hoogleraar mathematische fysica (UvA), directeur en Leon Levy Professor (IAS, Princeton)

Prometheus Bert Bakker
12 november 2014
12 november 2014
9789035141407 , 9789035141919

Een veelheid aan oneindige werelden

door: Nieke 1 like
Op zondagochtend luister ik vaak naar Vroege Vogels op NPO Radio 1. Naast het gekwetter van Janine is er gelukkig ook Govert Schilling, een wetenschapsjournalist die de gave heeft om ingewikkelde materie op een begrijpelijke manier uit te leggen. De geestdriftige manier waarop hij vertelt over de...

Reacties op: Planetenjagers