Poëzie voor bèta's

Poëzie voor bèta’s - onontgonnen gebied Poëzie voor bèta’s? Jawel, dat bestaat. Bèta-poëzie gaat over onderwerpen uit de bèta-wetenschappen. Poëzie en wetenschap streven allebei naar de juiste formulering en vormen dus een logische twee-eenheid. Toch lijkt het een onontgonnen gebied. Hoog tijd voor een expeditie. Ontdekkingsreis De ontdekkingsreis leidt langs een spectrum aan spannende vakgebieden als architectuur, astronomie, biologie, farmacie, geneeskunde, geografie, landbouwwetenschappen, logica, meteorologie, milieukunde, natuurkunde, neonatologie, relativiteit, ruimtevaart, scheikunde, technische wetenschappen, wiskunde en meer en biedt vanuit verschillende perspectieven poëtische inkijkjes. Sommige gedichten zijn serieus of kritisch, andere speels of ironisch. De lezer bepale zelf in welke categorie een gedicht valt. Actuele thema’s zoals de grote griep, marsreizen, gescheiden afval, brexit, aardgaswinning, zeespiegelstijging, ecoducten, windturbines, marathonlopen, watervoetafdruk, tatoeages en vergeten groenten komen aan bod. Maar ook mysteries als de vierkante gatenboor, graancirkels, de massa van een volle batterij, lopen over water, de gulden snede, het einde der tijden en de olifantenkantelaar. En wat je altijd al had willen weten, maar nooit durfde te vragen: ‘hoe moet ik mijn trui aantrekken?’ Rijmen zonder schema De gedichten zijn rijmend. Maar zonder rijmschema. Het rijm duikt telkens stochastisch op, als door het toeval bepaald. www.poezievoorbetas.nl Er staat direct al bij ieder gedicht een cursiefje, een korte overweging. Op www.poezievoorbetas.nl vind je per gedicht een uitweiding over het onderwerp van het gedicht met uitstapjes naar raakvlakken. Waarschuwing Het lezen van bèta-poëzie kan verslavend werken. Het lezen van deze bundel geschiedt op eigen risico.

Poëzie
Poezie