Prediker

Het bijbelboek Prediker ( ‘Kohelet’, wijsheidsleraar, hier ook gebruikt naar gelang het metrisch beter uitkwam), heeft al duizenden jaren geïnspireerd en troost geboden.
Het behoort tot de Oosterse wijsheidsliteratuur waar we hier wel pap van lusten: Omar Khayyam is ook erg populair. Omdat hij toevallig vertaald werd door Fitzgerald.
De onbekende auteur van Prediker, die zich achter koning Salomo verstopt, was overigens een mietje vergeleken met de Syrische dichter Aboe l-Alaa al-Ma’arri - de inspirator van Khayyam - die ook riep dat het leven zinloos was, maar vlammend tekeer ging tegen alle religies, daar waar Prediker zegt dat je maar beter volgzaam en vroom kunt zijn. Maar zijn bespiegelingen over de zinledigheid van ons korte bestaan geven toch het gevoel dat een lotgenoot je de hand reikt door tijd en ruimte en verdienden dus in ollekebollekes verwerkt te worden ter overdenking en bewijs dat deze versvorm zich overal voor leent. Wie meer van Al Ma’arri wil weten moet beslist de bundel ‘Uit vrije dwang’ kopen. Dezelfde overdenkingen, maar beter. Zijn standbeeld in Syrië is niet voor niets door IS opgeblazen. Nou ja, eerst dit boek maar kopen en rustig lezen.

Is Prediker het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Prediker