Prikken in perspectief

n gesprekken over vaccinatie wordt vaak een beroep gedaan op de tekst: 'een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd' (Rom. 14:5). Maar is dat wel terecht? Gaat het inderdaad om een middelmatige zaak of is er meer aan de hand? Is vaccineren strijdig met Gods voorzienigheid of een middel uit Zijn hand waar we dankbaar gebruik van mogen maken?

Het is niet voor het eerst dat er over deze vragen is nagedacht. Vanaf het begin is de vaccinatievraag door Bijbelgetrouwe christenen verschillend beantwoord. Deze uitgave wil laten zien wat de historische en theologische achtergrond is van de diverse overwegingen ten aanzien van vaccinatie.

Met de uitbraak van het coronavirus, begin 2020, is de vaccinatievraag voor iedereen weer actueel. De achtergronden en verdieping die in deze studie worden aangereikt willen bijdragen aan het maken van een weloverwogen keuze.

De auteur studeerde theologie en religiewetenschappen aan het Hersteld Hervormd Seminarie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Vanwege een aangeboren hart- en nierafwijking is hij zeer betrokken op medisch-ethische vraagstukken.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen