Primo Levi na God

JOYCE RONDAIJ

PRIMO LEVI NA GOD
Verhalen van een nieuwe Bijbel

Hoe kun je schrijven over de mens en God na Auschwitz? Het ‘na’ in de titel verwijst naar het verlies dat Auschwitz veroorzaakte en de uitdaging die het betekende voor het denken over de mens en God, zowel in het werk van de Italiaans-Joodse scheikundige en schrijver Primo Levi, als in de theologie en filosofie. Het boek focust op drie thema’s: onrechtvaardig lijden, chaos en schepping, en goed en kwaad. Het toont aan hoe Levi schreef over de mens en God na Auschwitz, en hoe zijn representaties theologisch gelezen kunnen worden ‘na God’. Daarvoor brengt Rondaij Levi’s werk in gesprek met denkers als Richard Kearney, Emmanuel Levinas en Catherine Keller. Levi’s werk laat het belang zien van religieuze teksten om het verhaal van de mens te vertellen. Hij transformeert deze teksten, en geeft ze nieuwe betekenissen in nieuwe contexten. Hiermee zet hij de religieuze taal in voor een van de functies die zij altijd heeft gehad: betekenisverlening aan het zo complexe menselijk bestaan.

dr. Joyce Rondaij (1990) is theoloog en houdt zich bezig met de vraag wat het betekent om mens te zijn, in relatie tot de medemens, de niet-menselijke ander en God. In haar onderzoek combineert zij theologie, filosofie en literatuurwetenschappen.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen