Probeer om te keren

AD:

Probeer om te keren

Rank 4648 Gelezen 55 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 29 Favoriet 0 Recensies 5
Literatuur & Romans Artikelen 3 Newsroom 2 Lijsten 4 Spots 2   Topics 0

De achttienjarige Eline heeft al haar klasgenoten zien uitvliegen: werken, studeren, tussenjaren nemen, reizen. Maar zij is gebleven en heeft een baantje in de plaatselijke Books and More Store, waar ze af en toe een oogje in het zeil houdt op Amy, de enige leeftijdgenoot die nog in de buurt is. Ook Amy is nooit uitgevlogen: ze is laagbegaafd, en sinds een noodlottige avond twee jaar geleden is ze alleen maar achteruitgegaan.

De moeder van Amy ziet met gemengde gevoelens aan hoe goed de meisjes met elkaar kunnen opschieten. Zelf kan ze haar dochter soms niet uitstaan: kom op, kind, denkt ze, vroeger kon je zélf nog douchen, kon je je zélf nog aankleden. Ze betrapt zichzelf op jaloezie, op afgunst die ze voelt voor de vanzelfsprekende band die de meisjes lijken te hebben - en houdt des te krampachtiger vast aan haar dochter. De omstanders, haar echtgenoot voorop, dringen al tijden aan op een tehuis. Soms vliegen ze nu eenmaal niet uit, zeggen ze. Een moeder moet ook kunnen loslaten.

Op het grote themafeest, het honderdjarig bestaan van het dorp, blijft er tot slot niets meer ongezegd. Daar, op een geïmproviseerd strand, tussen de parasols en ambachtelijke kraampjes, komt alles en iedereen samen.

Marijn Sikken debuteert met een messcherpe schets vol mededogen van een kleine, oer-Hollandse gemeenschap, en toont ons hoe dicht liefde en onverschilligheid eigenlijk bij elkaar in de buurt liggen.

Cossee, Uitgeverij
20 februari 2017
22 februari 2017

Klein Leem groots verbeeld

door: Sandra Niemeijer 1 like

Probeer om te keren is het debuut van Marijn Sikken (1990) die in 2011 zowel de jury- als de publieksprijs won bij Write Now! Haar debuut is een ode aan het kleine, aan het ‘gewone’ leven, aan de doorsnee man en vrouw die een doorsnee leven leiden en daarin herkenbare keuzes moeten maken.

Het...

Reacties op: Probeer om te keren