Ragnarok

Ragnarok

"Ik ben de Onzichtbare Weduwe. Als een toevallige buurvrouw, die eigenlijk op een verkeerd moment is binnengestapt, zit ik bij het gesprek met de begrafenisondernemer." Marlous is een vrouw van vijftig die geconfronteerd wordt met de ziekte van haar Noorse levenspartner, nét op het moment dat zij overweegt hem te verlaten. In eerste instantie brengt de situatie hen dichter bij elkaar, maar de weigering van haar partner zich te laten behandelen en zijn toenemende drugsgebruik, drijven hen toch weer uiteen. Wanneer zijn toestand verbetert en de ziekte in remissie blijkt, besluit het stel alsnog uit elkaar te gaan. Marlous belandt in een maalstroom van emoties, vooral wanneer haar ex na een jaar weer ziek wordt en overlijdt. Spijt en schuld geven haar weinig ruimte tot rouwen maar uiteindelijk banen deze gevoelens zich toch een weg naar buiten. Marlous ziet zichzelf voor de vraag gesteld óf en hoe, zij zichzelf terug kan vinden, nu het leven een nieuwe vorm aanneemt. Haar huidige situatie staat in schril contrast met het voorbije bestaan als moeder en boerin in Noorwegen. Maar vijftig blijkt het nieuwe dertig. Of toch niet?

Brave New Books
10 november 2021