Raven en kraaien, eksters en gaaien

Raven en kraaien, eksters en gaaien

Rank 5859 Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Onder de kraaiachtigen spreken raven altijd al tot de verbeelding. In vele culturen hebben ze een mythische status. Ook de andere leden van de familie kraai spelen een grote rol in het volksgeloof. Kraaien, eksters en gaaien zijn alomtegenwoordig.De rol die ze toebedeeld kregen wordt belicht vanuit diverse invalshoeken: volksgeloof, magie, legendes, sprookjes, mythen, jacht en naamgeving. Tegelijkertijd gaat er aandacht naar de intelligentie van deze vogels en de nieuwe inzichten in dit verband.De auteur haalde zijn inspiratie uit oude boeken. De gepubliceerde houtsneden dateren uit de vijftiende en zestiende eeuw.
Johan Boussauw (1953) genoot een opleiding tot grafisch kunstenaar aan het Hoger St-Lukasinstituut in Gent, waar hij oude druktechnieken zoals steendruk, etsen en houtsnede leerde. Eerder verschenen ‘Vogels in volksgeloof, magie en mythologie’ (2005) en ‘De wonderlycke historie van kikkers, padden en salamanders’(2015).

Bitbook
21 november 2019