Game Over

Gelezen 31 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 15 Favoriet 2 Recensies 2
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Een postbode die het schopt tot vijfvoudig wereldkampioen. Een jongen uit een Haagse volksbuurt die het darts in Nederland op de kaart zette. Iemand die rijk en beroemd wordt dankzij drie dartspijlen. Waar hij komt, schalt het 'Barney Army' door de zaal. Het leven lacht Raymond van Barneveld toe. Zou je denken. Want gelukkig? Nee, dat is hij niet. De man die schuilgaat achter Barney is in werkelijkheid een depressieve, onzekere man. Iemand die volgens zijn ex-vrouw Silvia zichzelf de afgelopen jaren flink is kwijtgeraakt. 'Ik betwijfel of zijn kwelgeesten hem ooit met rust laten.' Zijn manager Jaco bestempeld hem als een 'beschadigde volwassene'.

Zijn grote rivaal Phil 'The Power' Taylor zegt: 'Raymond is een legende, een van de beste darters aller tijden. De enige die dat niet door heeft, is hij zelf.'

Zijn laatste wereldtitel dateert alweer van 2007 en zijn laatste grote individuele prijs van 2014. De wereld is veranderd. En ook de darter is dat: hij is opa, heeft suikerziekte en is de underdog. Het steekt hem dat uitgerekend landgenoot Michael van Gerwen nu de koning van de dartwereld is. Wat nog wel hetzelfde is: de drang om de beste te willen zijn en de pijn van een nederlaag, die te vergelijken is met het verliezen van een dierbare. 'Als ik verlies, ben ik voor mijn gevoel weer dat jongetje van vroeger dat nergens goed in was. Dan denk ik: zie je wel, je bent gewoon een loser.'

Jarenlang heeft de 'Cruijff van het darts' alles geprobeerd om de tijd terug te draaien. In 2018 kwam hij tot het besef dat het een onbegonnen strijd is. Eind 2019 stopt hij ermee.

In Game Over wordt Raymond van Barneveld gevolgd tijdens de laatste maanden van zijn dartscarrière. 'Ik weet zeker dat ik, als ik 85 ben en terugkijk op m'n leven, denk: Raym, Raym, Raym, waarom ben je zo geweest, waarom heb je het zo moeilijk voor jezelf gemaakt? Maar dat is nu eenmaal m'n karakter. Weet je wat het met mij is: the world is not enough.'

Lifestyle & Vrije tijd
Sportbiografieen