Reagan

Gelezen 15 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 9 Favoriet 1 Recensies 10
Non-fictie Artikelen 3 Lijsten 2   Topics 0   Leesclub

De B-acteur die president werd en de Koude Oorlog beëindigde

Reagan is de eerste Nederlandse biografie over de 40e Amerikaanse president.

Ruim 10 jaar na zijn overlijden vertelt meesterverteller H.W. Brands het verhaal van Ronald Reagan (1911-2004). De jonge ‘Dutch’ groeide op in een arm gezin tijdens de crisis van de jaren ’20, joeg zijn dromen als radioverslaggever en acteur na en werd uiteindelijk president van de Verenigde Staten.

De Amerikaanse conservatieven vereren hem als halfgod, de liberalen schetsen een karikatuur van een B-acteur die per ongeluk in het Witte Huis belandde. De communistenvreter bleek tijdens zijn presidentiële jaren ook pragmaticus. Samen met Gorbatsjov slechtte hij de Berlijnse Muur, maar hij stond ook aan de wieg van de ineenstorting van de Sovjet-Unie.

H.W. Brands plaatst Reagan postuum naast Franklin Roosevelt op het voetstuk van de grootste Amerikaanse presidenten van de 20e eeuw. Hij vertelt Reagans verhaal aan de hand van dagboeken, memoires, toespraken en interviews met zijn naasten.

H.W. Brands is professor in de Geschiedenis aan de Universiteit van Texas in Austin. Hij schreef 25 boeken over hoofdzakelijk de Amerikaanse geschiedenis, waarin er twee genomineerd werden als finalisten voor de prestigieuze Pullitzerprijs.

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen