Wie is Rebekka? Iedereen weet in elk geval hoe ze eruitziet. Ze draagt een traditionele combinatie van de vrouwen van Wales: zwierige zwarte rok, grote zwarte punthoed. Maar zij is een man. En dat zijn Rebekka's dochters óók - alle driehonderd! Zij rijden uit over de wegen van Turnpike Trusts. Ze terroriseren de overwegwachters, ze verbranden de gehate tolhekken. Wales, ontwaak! Ze zijn gewapend met geweren, bijlen, hooivorken. Ze rijden bij nacht en nevel, in hun grote laarzen, met hun zwart gemaakte gezichten, hun rokken wapperend in de wind.
In dit fantastische boek kon Dylan Thomas al zijn talent tot verbeelding van de mystiek, geheimzinnigheid, schoonheid en demonie van het land van Wales tentoonspreiden. De in 1953 overleden dichter, die een nieuwe periode in de Engelse poëzie inluidde en het 'Onder het melkwoud' wereldroem verwierf, had zich altijd ten doel gesteld een roman te schrijven die tevens kon fungeren als een regelrecht filmscenario. En omgekeerd: een filmscenario dat gereed voor opname, bij de doorsnee-lezer met woorden de filmbeelden zou oproepen en als een nieuwe vorm van literatuur uitgegeven kon worden. 'Rebekka's dochters' is het manuscript zoals Dylan Thomas het zich ideaal voorstelde: 'Klaar voor opname.' De Dylan-Thomasbiograaf Constantine Fitzgibbon heeft op goede gronden aangetoond dat er een nauwe relatie bestaat tussen de helden en heldinnen uit 'Rebekka's dochters' en die van 'Onder het melkwoud'. De onnavolgbare poëzie van de unieke bard is ook duidelijk aanwezig in deze avonturenroman.
In dit fantastische boek kon Dylan Thomas al zijn talent tot verbeelding van de mystiek, geheimzinnigheid, schoonheid en demonie van het land van Wales tentoonspreiden. De in 1953 overleden dichter, die een nieuwe periode in de Engelse poëzie inluidde en het 'Onder het melkwoud' wereldroem verwierf, had zich altijd ten doel gesteld een roman te schrijven die tevens kon fungeren als een regelrecht filmscenario. En omgekeerd: een filmscenario dat gereed voor opname, bij de doorsnee-lezer met woorden de filmbeelden zou oproepen en als een nieuwe vorm van literatuur uitgegeven kon worden. 'Rebekka's dochters' is het manuscript zoals Dylan Thomas het zich ideaal voorstelde: 'Klaar voor opname.' De Dylan-Thomasbiograaf Constantine Fitzgibbon heeft op goede gronden aangetoond dat er een nauwe relatie bestaat tussen de helden en heldinnen uit 'Rebekka's dochters' en die van 'Onder het melkwoud'. De onnavolgbare poëzie van de unieke bard is ook duidelijk aanwezig in deze avonturenroman.