Rebel met een missie

Eric van Rompuy was meer dan veertig jaar actief in de politiek, op lokaal, Vlaams, federaal en Europees niveau. In 1977 stapte hij in de politiek als nationaal voorzitter van de CVP-jongeren. Een rol die de rebelse Van Rompuy enthousiast op zich nam. Zo fulmineerde hij tegen de anomalieën van het Egmontpact: Andr' Cools noemde hem 'Le flamand arrogant' en Antoinette Spaak smeekte Leo Tindemans: 'Faites-le taire!' Maar Eric zweeg niet en zorgde mee voor de val van de eerste regering-Martens.

In de jaren 1980 zetelde hij o.a in het Europees parlement en vanaf 1991 mocht hij de CVP-fractie voorzitten in de Vlaamse Raad. In 1995 werd hij daarvoor beloond met de ministerpost voor Economie, KMO, Landbouw en Media. Hij stimuleerde de Vlaamse economie naar rendabele innovatieve ondernemingen en hervormde de stramme BRTN tot de huidige VRT.

Zijn gloriejaren in de Kamer beleefde hij vanaf 2014 tot zijn pensioen in 2019. Hij werd voorzitter van de prestigieuze commissie Financiën, waar hij een groot criticus werd voor de bevoegde N-VA-minister Van Overtveldt en de regering-Michel.

Geschiedenis & Politiek
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
Lannoo
25 mei 2021
25 mei 2021

Reacties op: Rebel met een missie