Regine Beer

Regine Beer: meer dan 1.000 keer is ze in scholen gaan spreken over haar ervaringen in het concentratiekamp van Auschwitz. Op haar arm kreeg ze er het nummer 5148 getatoe d. Dit boek brengt het verhaal van de familie Beer in de jaren voor de oorlog en over het gruwelijke lot van de familieleden in de nazikampen.
Mijn leven als KZ A 5148 beschrijft ook hoe Regine Beer moeizaam maar toch zelfzeker deze periode van vervolging en totale ontmenselijking tracht te verwerken en na de oorlog een nieuw leven opbouwt, hoe zij evolueert van een levenslustige, wat na e adolescent tot een karaktervolle vrouw, een bewustere volwassene en een alerte bejaarde dame vandaag. Getuigenis brengen is haar leven geworden.
Paul De Keulenaer is leraar aan het Koninklijk Atheneum - Middenschool te Aarschot en aan de Europese School Brussel II. Hij is beheerder en voorzitter van de pedagogische commissie Auschwitz in Gedachtenis. Hij redacteerde ook het eerste boek van Regine Beer, KZ A 5148 (EPO 1992).

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen