Rodina

Om ons heen zien we de opkomst van autoritaire leiders; leiders die op veel schaakborden tegelijk spelen om hun volk vrij genoeg te laten zijn om te kunnen genieten, maar niet vrij genoeg om in opstand te komen of de machtsverhoudingen te verstoren. Zo ook in Rusland. Wie hier echter alleen kommer en kwel verwacht, repressie die van de grauwe gezichten valt af te lezen, heeft het goed mis. Samen met zijn goede vriend Sancho Pasja reist Arnout Brouwers kriskras door Rusland en treft een land in beweging aan, een land tussen lethargie en revolutie. Onder een bovenlaag van vermeende stabiliteit wedijveren verval met vernieuwing, behoudzucht met vooruitgang, dranklust met de behoefte aan een gewoon leven. Hij ontmoet Russen uit alle lagen van de bevolking en merkt hun klein verzet op. Sterker nog, steeds vaker ziet hij ook daadwerkelijk opstanden plaatsvinden tegen de propaganda, controle en dwang van het Russisch staatsapparaat. In Rodina laat Brouwers een tegendraads en hoopvol geluid horen over de toekomst van Rusland: de eeuw is nog jong.

Recensies (1)

Is Rodina het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Rodina