Rondom Montaigne

Rondom Montaigne

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
De Franse filosoof Montaigne is in Nederland vooral bekend om zijn levenskunst. Zijn denken was echter ruimer. Montaigne was een nauwkeurig observator van zijn tijd. Hij schreef over allerlei onderwerpen en gaf er zijn mening over. Veel blijkt nog steeds actueel. Bij de schrijver van dit boek roepen Montaignes observaties gedachten op die hedendaagse verschijnselen in een nieuw licht plaatsen.
Montaigne is ook als persoon interessant. Zijn denken en leven zijn niet te scheiden. Om hem beter te leren kennen bezocht Bij de Weg plaatsen waar Montaigne gewoond en geleefd heeft. Dit moeten we heel ruim zien, want Montaigne was een fervent reiziger. De schrijver zocht Montaigne dus niet alleen op in zijn kasteel, maar ook elders waar hij verbleef.
In dit boek komen beide aspecten aan de orde. In het eerste deel ontmoeten we Montaigne in zijn kasteel, in Bordeaux waar hij gestudeerd en gewerkt heeft en op zijn reis naar Rome. In het tweede deel gaat de schrijver in op Montaignes denken, met thema’s als eerste ontmoetingen, macht, vertrouwen en woede. Hierbij wordt Montaigne niet als geïsoleerd denker gezien maar zijn opvattingen worden in verband gebracht met die van andere belangrijke filosofen.

Henk bij de Weg is gepromoveerd filosoof en fotograaf. Hij schrijft filosofische artikelen en blogs en is ook de samensteller van een omvangrijke Montaigne-bibliografie op het internet.
U2pi BV
02 januari 2020