Dagen van de schaduw

Vijf oogsten, vijf zonnejaren zijn verstreken sinds het leger van Misáianes het Grensland binnenviel. De verschrikkingen van de strijd echoën nog na, als opnieuw een vloot uit de Oude Wereld aanmeert om het continent te veroveren - een bedreiging die nog groter en gevaarlijker is. Zonder dat de bewoners van het Grensland het merken, gaat een vrouw van boord. Zij is de moeder van Misáianes en is gekomen om het leger van haar zoon bij te staan in de strijd. Zij is de Schaduw, de Dood. De krijgers en magiërs van het Grensland voeren een heroïsch gevecht tegen het vijandelijke leger, maar hun enige hoop om vrouwe Schaduw een halt toe te roepen, ligt in de handen van een onschuldig kind. www.wbfantasy.nl Wilkilén is al twaalf regentijden oud. Volgens Ouwe Kush zal de maan weldra in haar lichaam varen. Dan zal het meisje veel van haar opvallende spichtigheid verliezen en rondere vormen krijgen. Alleen haar ziel lijkt maar niet te willen groeien. De dood van haar vader en broer hebben haar zo geschokt dat ze altijd kind zal blijven. Met haar argeloosheid en pure onschuld brengt dit meisje de moeder van Misáianes midden in het weelderige bos van het Grensland in verwarring: moet zij het duistere kwaad van haar zoon wel blijven steunen? Liliana Bodoc is de populairste fantasy-auteur van Zuid-Amerika. Zij heeft haar trilogie De sage van het Grensland gebaseerd op de verovering van Zuid-Amerika door de Spanjaarden. In het succesvolle eerste boek, De dagen van het Hert, worden de oorspronkelijke bewoners van het Grensland voor het eerst bedreigd door roodharige wezens uit de Oude Wereld, die op de rug van grote dieren met manen rijden en vuurwapens gebruiken. In het tweede boek worden de verschillende volkeren geteisterd door vreemde virussen en ziektes die zich over het continent verspreiden. Liliana Bodoc: 'Ik wil geloofwaardige, overtuigende oorden creëren en vind het daarom belangrijk om gedegen onderzoek te doen. Zo heb ik de dagboeken van Columbus en de brieven van Hernán Cortés gelezen, maar ook de Popol Vuh (het heilige boek van de K'iche' Maya's) en gedichten van de vijftiende-eeuwse Mexicaanse koning Nezahualcóyotl. Ik wilde een bijzondere wereld scheppen en een evenwicht vinden tussen intuïtie en rationaliteit, tussen fantasie en werkelijkheid. Als je de trilogie leest, krijg je een indruk van de tijd vóór de ontdekking van Amerika, zonder dat je het gevoel krijgt dat je een geschiedenisboek leest.'

Is Dagen van de schaduw het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Dagen van de schaduw