Samenleven met gezond verstand

Samenleven met gezond verstand

Gelezen 8 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 4 Favoriet 2 Recensies 1
Er gebeuren vandaag veel dingen die het samenleven ronduit ingewikkeld maken. Aanslagen, vluchtelingen, populisme: ieder schreeuwt zijn onzekerheid en angst uit. En de debatten gaan hard tegen hard, op tv, in het parlement, op Facebook, op kantoor of in de huiskamer. Het gevolg daarvan is dat we dreigen te vergeten hoe we kunnen samenleven.

We mogen ons niet uit elkaar laten spelen, schrijft Patrick Loobuyck. Hij pleit ervoor dat we ons inspannen om te verbinden in plaats van te polariseren. Om dat goed te kunnen doen, moeten we elkaar ernstig nemen. We hebben een brede consensus nodig die de samenleving schraagt en vertrouwen geeft. In Samenleven met gezond verstand verheldert en concretiseert Patrick Loobuyck de morele uitgangspunten en de sociale mechanismen van ons samenlevingsmodel: vrijheid, gelijkheid, wederkerigheid en solidariteit. Redelijkheid kan ons redden.
Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Uitgeverij Polis
17 mei 2017

Recensies

Hoe redelijkheid ons kan redden

door: Vreemder Dan Fictie 1 like
Patrick Loobuyck stelt vast dat de zenuwen gespannen staan in onze samenleving. Volgens sommigen zetten de multiculturele samenleving, migratie en globalisering druk op de ketel, terwijl anderen net wijzen op islamofobie, discriminatie en structureel racisme. Het leidt tot verwarring, nijdige...