Schaduwleven

Bij de naam Constantijn Huygens denken de meeste mensen aan de diplomaat en dichter. Zijn gelijknamige zoon is minder bekend. Huygens jr. was de secretaris van stadhouder Willem III, die ook koning van Engeland was. Tijdens zijn leven hield hij een dagboek bij, waarvan grote delen bewaard zijn gebleven. Deze journalen geven een ongekend inzicht in het dagelijks leven in de 17de eeuw, de intriges aan het hof en de opmaat en nasleep van de Glorious Revolution.
Schaduwleven focust op de journalen uit de jaren 1688 tot 1696, een cruciale periode in de Nederlandse geschiedenis. De dagboeken laten ons de mars naar Londen ervaren en van de Slag aan de Boyne. We staan in de antichambres van Hampton Court en Kensington Palace. We reizen per koets naar Het Loo, winkelen in Londen en logeren in Brussel. We zien de mouches, pruiken en muizenvelletjes van de high society, maar ook de gesneuvelde soldaten die uitgekleed worden op het slagveld. We maken de dood van koningin Mary en broer Christiaan van dichtbij mee.
Jan Paul Schutten voorziet de dagboeken van commentaar, achter gronden en historische context. Dankzij informatie uit de dagboeken en brieven van familieleden worden we ooggetuige van het leven van een mens in de 17de eeuw. Van zijn eerste woorden tot zijn laatste grote reis.

Recensies (2)

Meer recensies

Is Schaduwleven het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Schaduwleven