Schiphol

Naast Schiphols Buitenveldertbaan staat een woonhuis. Het wordt aan het oog onttrokken door parkeerplaats p4, kantoren van KLM Catering Services, een ibis-hotel en wat bomen. De familie De Rooij woont er nog steeds. Alle andere huizen in de omgeving werden opgeslokt, afgebroken om plaats te maken voor landingsbanen, loodsen en terminals. Decennialang volstond een verwijzing naar het nationale economische belang om de explosieve groei van Schiphol te rechtvaardigen. Maar dat patroon lijkt nu te kantelen, onder invloed van toegenomen kennis over milieu en klimaat. Sinds de eerste burgervluchten in 1920 groeide Schiphol uit tot ‘Airport City’ met bijna 70 miljoen passagiers per jaar. Het kent vele gezichten, van motor van de economie en succesvolle jongensdroom tot desastreuze natuurramp en bestuurlijke nachtmerrie. Aan de hand van verhalen van betrokkenen vertelt Stephan Steinmetz in Schiphol de kleurrijke geschiedenis van onze nationale luchthaven.

Recensies (17)

Meer recensies

Is Schiphol het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Schiphol