Schitterende ruines
  Lees een fragment

Schitterende ruïnes

Rank 6558 Gelezen 397 Aan het lezen 21 Wil ik lezen 218 Favoriet 32 Recensies 14
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 3 Spots 7   Topics 0

Het is 1962. Op de rotsen van het ingeslapen vissersplaatsje Porto Vergogna staat Pasquale, een jonge Italiaan en eigenaar van het enige hotel. In dagdromen verzonken kijkt hij uit over het glinsterende water. Aan de horizon verschijnt een boot met op het dek een prachtige, in wit geklede dame. Ze is een Amerikaanse actrice en doodziek, zo ontdekt hij als ze haar intrek neemt in zijn hotel. Hollywood, vijftig jaar later. Een oudere, Italiaanse heer betreedt het kantoor van filmproducent Michael Deane op zoek naar de vrouw die hij nooit heeft kunnen vergeten.

Schitterende ruines vertelt het meeslepende verhaal van een onmogelijke, maar onverwoestbare liefde. Op onnavolgbare wijze verbindt Jess Walter het landelijke Cinque Terre van 1962 met het genadeloze Hollywood-bestaan vandaag de dag. Schitterende ruines handelt over tijd, over het moment dat voorbijgaat zonder dat we er erg in hebben en over het verleden dat we soms als een ruine achterlaten. Jess Walter toont hoe ons leven zich ontrolt: gecompliceerd en wreed en dichterlijk en betoverend tegelijk.

Jess Walter schreef gedurende de afgelopen vijftien jaar met tussenpozen aan Schitterende ruines. Hij debuteerde in 2001 met Over Tumbled Graves. Daarna volgden vijf romans, waaronder National Book-award finalist The Zero en The Edgar Allen Poe-award winnaar Citizen Vince. Hij woont in Spokane, Washington.

'Wat Jess Walter met de tijd, ruimte, genres, kunstvormen en taalregisters uithaalt in Schitterende ruines is ronduit spectaculair.' - De Groene Amsterdammer

'Walter heeft een grootse roman geschreven.' - The Observer

Nicolette Hoekmeijer
Uitgeverij Marmer
13 februari 2014
26 augustus 2016

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Irina

Fenomenale genre-overstijgende roman

4 reacties 3 likes

April 1962. Een betoverend mooie Amerikaanse actrice bereikt de kust van Porto Vergona, Italië, met de motorboot van Pasquales vriend Orenzio. Pasquale, die bezig is een strand aan te leggen, laat zijn oog vallen op de mysterieuze buitenlandse. Waar menigeen een dergelijke ontmoeting zou...

Reacties op: Schitterende ruïnes