Volkskrant:

Schuim der aarde

Rank 1032 Gelezen 240 Aan het lezen 13 Wil ik lezen 408 Favoriet 26 Recensies 24
Literatuur & Romans Artikelen 19 Newsroom 5 Lijsten 15 Spots 23 Hebban 1000 532   Topics 0   Leesclub

Winnaar Hebban Debuutprijs 2017
Winnaar Hebban Leesclubboek van het Jaar 2016

Het jongetje Anjo groeit op in een oude schuur, ergens op de eindeloze zandvlakte van Brazilië. Voor hem en vijf andere verweesde kinderen is elke dag een beproeving - er is nauwelijks eten en voortdurend worden ze blootgesteld aan de wrede grillen van hun 'voogden' en gasten.

Een eeuwigheid verder ligt een wereldstad met haar sloppenwijken. Twee jonge prostituees proberen zich er vol goede moed door het leven te slaan, terwijl ze dromen van een betere toekomst. Alles verandert als een van hen zwanger wordt.

In de stad zelf woont agente Elizabet, getrouwd met de hoofdcommissaris van politie die vecht tegen de corruptie in zijn korps. Ze heeft een goed huwelijk, een mooi huis en een huishoudster die haar dierbaar is, maar het ontbreekt haar aan dat ene.

In Schuim der aarde verweeft Roxane van Iperen deze levens tot een wervelend verhaal over pijn, verlies en het gemis van dingen die nooit zijn geweest. Ze neemt de lezer mee naar een wereld waar moraliteit en maakbaarheid holle begrippen zijn, en er maar één doel is: overleven.

Lebowski
18 september 2019
28 mei 2021

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Ylonka

Geëngageerde roman laat favela's tot leven komen

door: Margriet Cobben 3 reacties 2 likes

In Schuim der aarde verbindt Roxane van Iperen op ingenieuze wijze de levens van drie Brazilianen. Het jongetje dat als paria op de vlakte woont, het hoertje op de berg van de favela’s en de politieagente die illegaal adopteert. Alle drie laten ze een stuk van de zelfkant van het leven zien. Van...

Reacties op: Schuim der aarde